November 13, 2014

TYYLIUNIVORMU - MITEN LÖYTÄÄ OMA TYYLI?

Olen usein miettinyt omaa tyyliäni ja sitä, mistä se muotoutuu. Välillä tuntuu, ettei mitään punaista lankaa koko touhussa olekaan omalla kohdallani. Kuitenkin tietyt asiat ovat ja pysyvät ja hieman asiaa tutkittuani ja muotimaailman gurujen asuvalintoja tarkkailtuani olen tullut siihen päätelmään, että jokaisella on tietty univormu, josta koko tyyli lähtee liikkeelle. Mietin asiaa pidemmälle. Steven Jobbsilla oli aina vain tyylikäs pooloneule. Angelina Joliella simppeli kokomusta asu. Mark Zuckerbergilla iänikuiset harmaat teepaidat ja farkut. Näitä voisi kutsua signature attireiksi, tunnuksenomaisiksi, yksilöllisiksi univormuiksi.



Vuoden verran olen vähentänyt radikaalisti tavaraa kodin sisäpuolelta, omaisuus on kutistunut ehkä puoleen. Huonekalujen, sisustustarvikkeiden ja kaikenlaisen roinan karsimisen lisäksi olen pitkin vuotta yrittänyt yksinkertaistaa vaatekaappini sisältöä. Muotimaailman houkutuksiin ja trendeihin on helppo taipua aina, kun jotain uutta ja jännittävää sattuu eteen. Univormu-ajattelu on kuitenkin pitänyt hetkelliset trendihairahdukset etäällä. Lähdin liikkeelle siitä, mitkä ovat ne asiat, joihin kerta toisensa jälkeen päädyn ja jotka minulle aina sopivat. Ensimmäiset asiat pompsahtelivat mieleeni kuin itsestään: pillifarkut, yksinkertainen yläosa, huivit, yksivärisyys. Mietin heti perään muita ulkonäöllisiä tekijöitä, joista en luopuisi: tumma kynsilakka, pitkät hiukset ja punaiset posket, vahvat kulmakarvat. Onko näistä omista yksityiskohdista kuitenkaan kokonaiseksi univormuksi, mietin. Niistä on kuitenkin hyvä aloittaa, ne kun ovat ominaisia minulle vuodesta toiseen.
Jonkun mielestä itseään toistava pukeutuminen voi olla kivien tuijotteluakin tylsempää ja näin aatostelevat ihmiset saavat alati vaihtelevasta asusommittelustaan irti sen ilon, mitä nyt pukeutumisesta kuuluukin saada suojan ja lämmön lisäksi. Itse taas tykkään siitä, että tyyli on itseään rajaava, kaikki osaset sopivat toisiinsa ja värimaailma on harmonisen monotoninen. Muiden päällä taas asu kuin asu voi näyttää silmissäni todella täydelliseltä ja hurmaavalta mutta omassa pukeutumisessa tärkeintä on keskittyä siihen, mistä minä itseni päällä pidän, missä viihdyn ja mikä juuri minua pukee.


Viime vuosien vaatetarjonta kaupoissa on ollut kohdallani hieman surkeaa. Se pääpiirteissään suosii aivan erimallista vartaloa kuin omaani, joten vaatehankinnoissa on tullut tehtyä huteja enemmän kuin uskallan edes ajatella. Olen sen vuoksi lopettanut tyystin ostosten tekemisen hetken mielijohteesta, jolloin jää aikaa miettiä, millaista roolia haaveiltu vaate milloinkin garderobini kannalta näyttelee. Usein se rooli on ollut vääjäämättä väärä tai vain yhtä tarkoitusperää toteuttava, joten ostos on jäänyt tekemättä. Mieluummin panostan yhteen kunnolliseen kuin pussilliseen ok-tasoisia, sen sanelee jo pienet vaatteiden säilytystilatkin.
En kuitenkaan ole vielä selvillä vesillä tässä projektissani. Kaapissa on vino pino vaatteita, joista en raaski luopua vaikkei niille käyttöä olekaan sen perusteella, sopivatko ne käyttööni ja istuvatko ne hyvin. Kuten totesin, sopivien vaatteiden löytäminen on todella vaikeaa enkä halua laadusta tinkiä. Niinpä on helpompi pitää kiinni vanhoista kuin hankkia sopimatonta tilalle. Haluan myös, että jokaisella vaatteella on useita käyttömahdollisuuksia eikä mikään lojuisi tyhjänpanttina vain kaappia täyttämässä. En varsinaisesti usko mihinkään Project 333 -tyyppisiin täysin numeerisesti rajattuihin toimintamalleihin, vaikka eipä kaapissani kovinkaan paljon tuota enempää kausivaatteita olekaan. Silti lähtökohtani tuolle täysin toimivalle vaatevalikoimalle ja univormun etsinnälle on tarve yksinkertaistaa elämää ja ennen kaikkea tyyliä. Hiljaa hyvä tulee, uskon.
Kiinnostaako teitä tällainen vaatekaapin yksinkertaistaminen? Mikä on sinun univormusi, mistä sinut tunnetaan?



Ja hei, kiitos kaikille Labello-arvontaan osallistumisesta! Sen voitti tällä kertaa arpa numerolla 69 eli Satu / XL-elämää, onnea! Seuraavaa arvontaa on luvassa jo ensi viikolla, joten pian on uusi mahdollisuus voittaa, jos ei tällä kertaa tärpännyt!

18 comments:

  1. Mun tyyli on aina tuntunut jotenkin kauhealta sillisalaatilta, mutta nyt pikkuhiljaa on alkanut muotoutumaan se oma tyyli. Oon alkanut myös hyväksymään sen, että vaikka vaatekaupoissa kaikenmaailman glitteröveri vaatteet yms näyttävät ihanilta, en itse niitä ikinä tulisi ostettuani todennäköisesti käyttämään. Tiukat farkut ja reilun kokoiset yksinkertaiset yläosat on varmaan se mun peruspaketti :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tyylisi kuulostaa todella hyvältä ja toimivalta ja jokseenkin tutulta ;) Kauppojen valtava tarjonta syöksee helposti hairahduksiin ja pakko saada -tunne on välillä ihan älytön, jos kauppoja erehtyy kiertelemään. Tunne unohtuu heti, kun poistuu paikalta, sen olen huomannut. Toisaalta sehän se kauppojen tyylikkäiden ja myyvien ilmeiden idea onkin: luoda tarpeita tyhjästä. Eihän siinä mitään pahaa olekaan, jos vain muistaa olla uskollinen sille omalle tyylilleen eikä sorru virheostoksiin :)

      Delete
  2. Minun "tyylini" on ollut vuosikaudet farkut + trikoopaita, jalassa tennarit, joku laukku. Toimi ihan hyvin kauan, mutta nyt 25- vuotiaana ei enää. Haluaisin kovasti muutosta, mutta en tiedä mitä ja mihin suuntaan. Kaikki vaikuttaa "liian hienoilta" tai liian virallisilta. Vaatekaupassa vaan lähinnä hämmennyn ja palloilen päättömästi. En pidä paljastavista vaatteista, mutta en samalla myöskään liian isoista, ei saa olla liian epämukavakaan :D En halua näyttää liian hienolta tai viralliselta, mutta silti siistiltä. Kamalan vaikeaa! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuulostaa tutulta! Itsekin olen pitkään poukkoillut eri tyylien välissä ja pohtinut, olenko jakkutyyppiä vai kallistunko rentoon ja epämuodolliseen. Lopulta olen päätynyt siihen, ettei minun tarvitse hakata valintaani kallioon, voin siis ihan hyvin pukeutua fiiliksen mukaan joko siihen jakkuun tai hautautua ylisuureen neuleeseen. Miksi pitäisi sulkea ympyrä liian tiiviiksi, kun on vapaus valita joukkoon juuri ne omat jutut, olivat ne sitten tyylillisesti toisistaan kuinka kaukana tahansa. Tärkeintä on luoda jonkinlainen yhteys niiden välille värin, mallin tai jonkin muun seikan avulla. Siten voi päästä tuosta liian hieno ja virallinen -ajattelusta. Jospa kokeilisit yhdistää liian viralliselta tuntuvan johonkin rennompaan? Tätähän voi testailla ihan vain sovituskopissakin :)

      Delete
  3. Täällä on ollut käynnissä vaatekaapin yksinkertaistaminen nyt jo joitakin aikoja. Välillä en oikein itsekään tiedä, että mikä tyylini oikeastaan on. Tai enemmänkin, tiedän miten haluaisin pukeutua, mutta en jostain syystä kuitenkaan ihan pukeudu niin. :D Ei mitään järkeä. Viimeisen muutaman vuoden aikana olen keskittynyt enemmän vaatteiden materiaalehin. Yllättävän vähän tuleekin nykyään enää shoppailtua ja näin ollen myös hutiostokset ovat jääneet vähemmälle. Jos ostan, niin harkitsen ihan tosissani, että tuleeko tätä oikeasti käytettyä ja sopiiko se minulle.

    Mut varmaan tunnetaan pillifarkuista ja yksinkertaisista yläosista. Haaveilen siitä, että vaatekaapista löytyisi laadukkaita vaatepareja, joita olisi helppo yhdistellä toisiinsa ja jotka olisivat tyylikkäitä vuodesta toiseen. Siihen tähtään, liekö koskaan saavutan tuota tavoitetta. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hyvältähän tuo kuulostaa :) Jotenkin se oman tyylin sijoittaminen johonkin kategoriaan on todella vaikeaa, on siis parempi luoda ihan itse se kategoria ;) Sen avulla voisi tuo sinunkin dilemmasi ratketa. Jos mietit, millaisiin asuihin haluaisit pukeutua, mikä sinua estää? Miksi sitten pukeudut juuri niihin vaatteisiin, joihin pukeudut sen sijaan? Mieti näitä, ehkä vastaus löytyy sieltä!

      Tunnistan kyllä tuon ajattelun ihan täysin. Omalla kohdallani ongelma on selvä: haluaisin pukeutua keveisiin vaatteisiin mutta koska palelen aina ja ikuisesti, on se suurimman osan vuodesta aivan mahdotonta. Olen sitten tehnyt kompromisseja, mikä on tietysti tylsää mutta ainakin niin olen poiminut mansikat kakun päältä. Eli kylmällä säällä ohuiden sifonkipuseroiden päälle voi laittaa neuletakin, koko asun alle voi laittaa villaisen kerraston yms. Tämä ei silti ratko ikuisuusongelmaani kenkien ja takkien suhteen. Joudun jo pikkupakkasilla käyttämään todella lämpimiä kenkiä ja muhkeaa takkia, jos joudun ulkona kovasti oleskelemaan. Olisi niin ihanaa käyttää koko talvi nättiä ja naisellista villakangastakkia mutta sellaisen sijaan joudun turvautumaan untuvaan tai todella paksuun toppatakkiin ja villakangas on minun valintani syksyllä ja keväällä.

      Tyylisi kuulostaa oikein kivalta ja ajattomalta! Pillifarkut on helppo yhdistää melkein mihin yläosaan vain, joten niillä pääsee jo pitkälle. Vaihtuvuutta voisi ehkä miettiä harmaiden ja mustien pillifarkkujen kautta?

      Delete
  4. Mut tunnistaa syksyllä ja näin lauhalla talvisäällä mustasta villakangastakista ja mustista bootseista. Kesällä taas kuljen paljon farkkushorteissa ja varvassandaaleissa. Näin iän karttuessa vaatekaappiini on karttunut paljon enemmän värejä, vaikkakin silti tulee yhä kuljettua tosi paljon mustissa. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heh, minulle on käynyt ihan toisinpäin! Aiemmin mustaa ei ole juurikaan ollut sitten teinivuosien mutta nyt on muutama musta vaate ollut jopa ihan tehokäytössä syksyn aikana. Ja kai sitä aina saa vaihtaa mieltään ja makukin muuttuu matkan varrella, joten mitään ikuisuuslupauksia ei värien suhteen tarvitse antaa :D

      Delete
  5. Mulla on käynyt vähän toisinpäin ehkä. Haluaisin löytää vaateyksilöitä, jotka piristäis sitä mustista pillifarkuista ja valkoisista ja mustista paidoista pääosin koostuvaa vaatekaappia. Uudet ostokset saisi olla jotain erilaista, kaikki on kuitenkin yhdistettävissä niiden perus ala-ja yläosien kanssa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mustaan ja valkoiseen on melko helppo yhdistellä värejä, kunhan vaan valitsee ne omaan ihonväriin ja hiuksiin sopivat sävyt. Sulle sopisi tosi hyvin sähkönsininen ja kirkkaanvihreä!

      Delete
  6. Mä en tiedä onko mulla tyyliä ollenkaan. Mä taidan laskea vieläkin mun univormuksi farkut ja hupparin. Onneksi olen päässyt pikku hiljaa tästä setistä eroon. Tahtoisin olla naisellisempi. Mutta musta tuntuu, etten osaa. Rakastan mekkoja ja niitä omastakin kaapista löytyy...mutta. Mä en osaa käyttää niitä :D
    Sun tyylisi on kyllä niin upea, pitää ottaa oppia♥

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sullahan on ihana tyyli ja ainakin punainen väri pukee sinua todella hyvin, joten olisiko siitä sinulle yksi perusväri? Huppareihin saa vaihtelua rennoilla ja vähän oversize-mallisilla neuleilla, mitäs niistä tuumaat?

      Delete
  7. Mulla on kaksi tyyliä: malli työ ja malli vapaa-aika. Kummassakin on olemassa oma versionsa. Töissä olen hyvinkin klassinen ja hillyt (perjantaisin saatan vähän repäistä). Vapaalla sitten rohkeammin eri kokonaisuuksia. Suurin osa, se oma juttu, taitaa olla huivit. Minulla on sellainen liki aina :)

    ReplyDelete
  8. Mun univormu on kanssa aika yksinkertainen. Farkut, alutoppi läskejä peittämään ja päälle paita, lämpimillä ilmoilla t-paita ja näin kylmemmillä sitten jokin pitkähihainen. Naamavärkkiä jos ajattelee, niin tummat paksut kulmakarvat ja punaiset huulet on mun juttu. Ihan sen takia, etten osaa luomivärejä käyttää niin siististi, rajaukset epäonnistuu jne... :D Korvissa korvakorut, arkena pienemmät ja sitten rientoihin isot, muita koruja en juurikaan käytä varsinkaan arkena. Joten nyt kun ajattelee, niin onhan mulla oma univormuni joka on sitä minua!

    ReplyDelete
    Replies
    1. No niin, noin se vaan meiltä kaikilta kai löytyy, kun vähän miettii :) Kuulostaa tosi hyvältä ja toimivalta kokonaisuudelta, punaiset huulet ja vahvat kulmikset ovat erityisen <3

      Delete
  9. Minä olen vallan hurahtanut tuohon mainitsemaani Project 333 ajattelumalliin. Omalla kohdallani se on ollut parhain ratkaisu kaikkiin vaatepulmiin ja P333 avustuksella olen löytänyt oman tyylini.
    Minulla on luottoasu - yksinkertainen musta mekko - joka eri tavoin stailattuna sopii jokaiseen tilaisuuteen.

    seuraavana pukeutumishaaveenani on (Steve Jobsin innoittamana) on hankkia useampi kappale tismalleen samanlaisia mekkoja ja pukeutua vuoden verran ainoastaa niihin - asusteita muutelleen leikkiä pukeutumisella, heittää haasteitta ja herätellä itselle lisäämääriä luovuutta ja keksiliäisyyttä

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sallamari, joo, Project 333:n idea on loistokas, en vain itse tykkää tuosta täysin numeerisesta rajauksesta :D Kuulostaa todella mielenkiintoiselta tuo haaveesi! Oletko muuten tutustunut Project Uniform -prokkikseen? Jos et, niin tsekkaa täältä http://www.theuniformproject.com/ ja tässä vielä video (http://vimeo.com/11113046) siitä, miten koko vuoden voi totta tosiaan pukeutua samaan mekkoon asustaen sen aina eri tavalla.

      Delete

Kiitos kommentistasi, piristit sillä päivääni!
Thank you for your comment, it made my day!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...